Forma1-Live.hu

Newey nem tudja feldolgozni Senna halálát?

Adrian Newey tervezte a 90- es években a Williams istálló autóit, többek közt a tragikus imolai balesetben elhunyt Ayrton Senna autóját is.

Newey, aki jelenleg a Red Bull Racing verhetetlen autóit tervezi, úgy gondolja, hogy valószínűleg sosem fog kiderülni a teljes igazság az Imolában történt végzetes balesetről 1994- ben, melyben a háromszoros brazil világbajnok legenda, Ayrton Senna életét veszítette. Mai napig nem tudja, hogy vezetői hiba, vagy a kormányrúd meghibásodása okozta a balesetet az olasz pályán.

„Mindmáig kísért, hogy mi történt aznap, hogy mi okozta a balesetet.”

image-1-for-ayrton-senna-gallery-759316824-132293

(fotó:PA)

Adrian Newey- t és Patrick Head- et emberöléssel vádolták a Tamburello kanyarban történt baleset miatt.

A vád szerint a kormányrúd rosszul kivitelezett módosítása okozta annak megrepedését, majd eltörését a baleset előtti pillanatokban. A Williams szerint viszont minden adat arra mutat, hogy Senna túl erősen nyomta a hepehupás aszfalton, s helyzetét még nehezebbé tette, hogy az FW16 igen nehezen kezelhető autó volt: „A kormányrúd eltörése a baleset oka volt, vagy a bukás során tört el?” – tette fel Newey az elmúlt 19 évben számtalanszor feltett kérdést.

„Kétségtelen, hogy eltört. De egyetlen adat, egyetlen kamerakép, s az őt követő Michael Schumacher autójának fedélzeti kamerája sem utal arra, hogy a kormányrúd meghibásodott volna. Az autó túlkormányzottá vált, Ayrton megfogta, s csak ekkor tört ki egyenesen. De az első dolog a túlkormányzottság volt, valahogy úgy, mint ahogy az Államokban az oválpályákon meg lehet figyelni: az autó hátulja elúszik, a versenyző korrigál, aztán kitör egyenesen és eltalálja a külső falat. Ez pedig nem felel meg a kormányrúd hibájáról szóló teóriának.”

ayrton-senna-1994-brazil-by-paul-reynolds

„Egy sajátos aura vette körül, nehéz lenne leírni. Nagyon erős volt a jelenléte. Azt hiszem, az egyik olyan dolog, ami örökké kísérteni fog, hogy Senna azért igazolt a Williamshez, mert az elmőző három évben remek autót építettünk, és annál a csapatnál akart lenni, amelyről azt gondolta, hogy a legjobb autót építi – ám sajnos az 1994-es versenygépünk a szezon kezdetén nem volt jó.

„Ayrton nyers tehetsége és eltökéltsége… megpróbálta előrevinni az autót, olyan dolgokat tenni vele, amire az autó nem volt képes. Szégyenteljes és igazságtalan dolog, hogy ilyen helyzetbe került. Utána pedig, mire sikerült olyan autót építeni, amilyet neki szántunk, már nem volt köztünk.”

Formula.hu